کد مطلب:277167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

زمینه سازی
آنچه در روایات اسلامی به نام قیام سید حسنی، نهضت هاشمی خراسانی یا قیام یمانی، قبل از ظهور امام زمان (علیه السلام) بیان شده است، نمونه ای از قیام هایی است كه جهت آمادگی برای ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) انجام می پذیرد.

البته شكّی نیست كه این جریانها ابتداء به ساكن و بدون زمینه قبلی رخ نمی دهد؛ بلكه بعضی از پیش آمدها و حوادثی كه قبل از ظهور اتفاق می افتد، منتظران مؤمن را بر



[ صفحه 223]



آن می دارد تا بكوشند و تلاش كنند و برای پاسداری از دین و ادامه حیات با سختیها دست و پنجه نرم كنند و دشواریها را از پیش پای خود بردارند و ناگزیر به انگیزه ای طبیعی برای دفاع از خود، به تهیه نیرو و ابزار و آلات جنگی بپردازند و لوازم و امكانات را فراهم آورند، چنان كه خداوند در قرآن كریم به این امر فرمان داده و فرموده است:

(وَأَعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوّة وَمِنْ رِباطِ الخَیْلِ تُرهبونَ بِهِ عَدُوّ اللّه وَعدوّكُمْ وَآخرینَ مِنْ دونِهِمْ، لاتَعْلمونَهُمْ اللّه یَعْلَمهُمْ ومَا تُنْفِقوا مِنْ شَیْء فی سَبیلِ اللّهِ یُوفّ إلیكُمْ وَأنْتُمْ لا تُظلمُونَ). [1] .

«برای نبرد با كافران و بدخواهان آنچه می توانید از هرگونه نیرو فراهم آورید، و نیز از اسبان زین بسته و آماده ـ مهیّا كنید ـ تا دشمن خدا و دشمن خودتان و دیگرانی كه شما آنها را نمی شناسید و خدا آنها را می شناسد، به هراس افكنید و (بدانید) آنچه را كه در راه خدا می دهید بی كم و كاست به شما پرداخت می شود و هرگز ستمی نخواهید دید».

بنابراین، یكی از ابعاد دیگر انتظار، آمادگی و زمینه سازی و تهیه ابزار و آلات جنگی مورد نیاز برای قیام شكوهمند امام غایب است چنان كه حدیث ذیل نیز اشاره به همین معناست.

ابو عبداللّه، عمرو بن شمر جعفی می گوید:

«امام باقر (علیه السلام) فرمود: هركس برای یاری ما مركبی را آماده نگهدارد تا زمانی كه آن مركب نزد اوست به اندازه وزن آن و دو برابر وزن آن پاداش دارد، و هركس اسلحه ای را به همین هدف نگاه دارد تا موقعی كه آن اسلحه پیش اوست هم وزن آن پاداش دارد». [2] .

آری خواننده گرامی! انسان منتظر كه میان دو قطب «یأس و امید» قرار گرفته، پیوسته در حال حركت و پویایی است و نمی تواند آرام بگیرد. و از این رو، منتظران واقعی نیز مانند جهادگرانی كه در جبهه جنگ و میدان نبرد در انتظار فرمان حمله بسر می برند، در حال آماده باش كامل اند.



[ صفحه 224]




[1] سوره انفال، آيه 60.

[2] كافي، ج 8، ص 381، ح 576.